Hoogbouw is in de stedebouw een terugkerend thema. Eens in de zoveel jaar lijkt deze vorm van bouw op te bloeien. Ook Enschede ontkomt niet aan deze ontwikkelingen. Recentelijk is de woontoren aan de boulevard opgeleverd, vordert het appartementencomplex van Claus&Kaan in roombeek gestaag en heeft ‘de eendracht’ achter het NS-station een ingrijpende optop beurt gekregen.
Kortom tijd voor jullie als studenten om dit thema eens kritisch in ogenschouw te nemen.
De opgave is te kijken naar dit fenomeen en als ontwerper een positie in te nemen; betrek je het verleden erbij? nb eerste ‘wolkenkrabbers’ stammen uit ca. 1880 en zijn te vinden in chicago. Bekijk je de ontwikkeling in enschede of plaats je het in een mondiaal perspectief, de opkomst van azie? of is een theoretische beschouwing meer jouw ding (bijv. delirious NY; rem koolhaas).
Het gaat er wel om dat je naast een beknopte analyse een eigen idee, dat met dit thema te maken heeft, aan je presentaties toevoegd.
je idee zou bijvoorbeeld te maken kunnen hebben met het gebruik van het gebouw of met de consequentie voor de ruimte in de stad (horizonvervuiling). Maar daar laat ik jullie graag in vrij.
Bij deze opgave is niet de haalbaarheid van je idee of het kloppen van je analyse belangrijk maar in hoeverre je in staat bent fantastische ideeen te genereren en te communiceren zodat je anderen ook enthousiast krijgt voor je plan.
Maak een presentatie op 1 of 2 bladen staand A1-formaat (of 50x70cm). Geef de volgende keer (28 februari) in de vorm van een zogenaamde ‘elevator pitch’ (ca. 1 minuut) een toelichting op je ideeen.
Het gaat er in deze opgave om in beperkte tijd tot een mening en idee te komen. En dit in de vorm van een poster te verbeelden (nagenoeg alle prijsvragen werken zo). Met een mondelinge toelichting krijg je de kans jouw fantastische idee aan de groep uit te leggen.
Belangrijk is ook nu ‘de eerste indruk’ zorg er daarom voor dat wanneer je je werk presenteert dit er verzorgd uit ziet. Denk daarnaast goed na over wat de boodschap is die je wil overbrengen en hoe je dit het beste kunt doen. (titel, naam, afbeeldingen, tekst, opmaak, etc)
H.J Geerdink • Art Communication + Design • AKI/ARTEZ • Enschede • The Netherlands